SP wil alternatieven voor intensieve veehouderijen

19 januari 2011

SP wil alternatieven voor intensieve veehouderijen

De Statenfractie van de SP wil een onderzoek naar de mogelijkheden voor alternatieven voor intensieve veehouderijen. De intensieve veehouderij is de partij al jarenlang een doorn in het oog vanwege het gebrek aan dierenwelzijn en de overlast voor het milieu en de leefomgeving. Eind januari stellen Provinciale Staten het nieuwe landbouwbeleid van de Provincie vast. De SP steunt het voornemen van de Provincie om in Zuid-Holland geen nieuw vestiging van intensieve veehouderijen toe te staan. Ook het drastisch beperken van de
uitbreidingsmogelijkheden van bestaande bedrijven in deze sector is wat de partij betreft een goede zaak.

"Wat we missen is dat de Provincie de ondernemers in de intensieve veehouderijen geen alternatief biedt," aldus Frank Johan Hoogendam, Statenlid voor de SP in Zuid-Holland. “De SP begrijpt dat dit niet eenvoudig is en stelt daarom voor een onderzoek te doen naar de mogelijkheden om bestaande intensieve veehouderijen te ondersteunen bij het omschakelen naar een meer diervriendelijke bedrijfsvoering of zelfs een geheel andere bedrijfsvoering.”

De SP hoopt op deze manier de afbouw van de intensieve veehouderij in Zuid-Holland te versnellen.