Geen grotere provincies maar juist kleinere.

15 februari 2011

Geen grotere provincies maar juist kleinere.

De provincies in Nederland moeten niet nog groter, maar juist kleiner. Dat betoogde de Zuid-Hollandse SP-fractievoorzitter Bart Vermeulen tijdens een verkiezingsbijeenkomst van zijn partij in Leiden.De SP wil weer terug naar de menselijke maat en de inwoners meer betrekken bij hun leefomgeving. Dat kan alleen als de politiek voldoende toegankelijk blijft en dicht bij de mensen staat.
Bart Vermeulen: “Alle andere partijen duikelen over elkaar heen met voorstellen over minder en grotere provincies, maar zij vergeten daarbij te kijken naar de wildgroei aan allerlei regionale gemeentelijke samenwerkingsverbanden die de afgelopen jaren zijn ontstaan. Er is uiteraard niets mis met gemeentelijke samenwerking, maar er worden inmiddels in die organisaties ook vele besluiten genomen zonder dat de inwoners van de gemeenten daar nog echt invloed op uit kunnen oefenen. Het zijn immers geen direct gekozen organen. Een kleinere provincie kan een prima rol vervullen om het huidige gat tussen gemeenten en provincie te dichten.”

Een ander voordeel voor de SP is dat met kleinere provincies kleinere gemeenten meer overlevingskansen kunnen hebben. Op dit moment lopen er diverse herindelingstrajecten in Zuid-Holland. Het provinciebestuur wil het aantal gemeenten fors omlaag brengen.

“Al heel lang weten we dat de grootte van de gemeente niets zegt over de kwaliteit van het bestuur, maar we weten wel dat na een gedwongen herindeling het vertrouwen in de politiek daalt, de opkomst bij verkiezingen structureel afneemt en de voorzieningen in gemeenten afnemen. Minder democratie en minder voorzieningen, de inwoners worden er dus slechter van” aldus Vermeulen.

In het voorstel van de SP zou Zuid-Holland opgaan in 4 kleinere provincies waarbij onder andere de huidige stadsregio’s Haaglanden en Rijnmond overgaan in een kleine provincie en daarmee eindelijk een direct gekozen volksvertegenwoordiging krijgen in plaats van een vertegenwoordiging vanuit de gemeente.