Geen uitbreiding bedrijventerrein Gorinchem Noord

21 februari 2011

Geen uitbreiding bedrijventerrein Gorinchem Noord

De SP wil geen uitbreiding van het geplande bedrijventerrein Grote Haar in Gorinchem. Het bedrijventerrein is nog niet gerealiseerd, maar volgens de gemeente Gorinchem moet het nu al worden uitgebreid. Volgens de gemeente zijn de eisen voor waterberging verhoogd en heeft de toekomstige verbreding van de A27 een stukje afsnoept van het beoogde terrein. De SP wil deze uitbreiding uit de Provinciale Structuur Visie schrappen, omdat deze ten koste gaat van het Groene Hart.
“Het hele terrein daar kunnen we niets meer aan doen. De voorgestelde uitbreiding wel.”, aldus SP Statenlid Frank Johan Hoogendam, ¨Daarom zal de SP woensdag tijdens de behandeling van de eerste herziening van de Provinciale Structuur Visie een voorstel indienen dat het provinciebestuur opdraagt de uitbreiding van het bedrijventerrein Grote Haar te schrappen.¨

Doordat dit bedrijventerrein in 2005 al is opgenomen in het toenmalige streekplan Oost, kan de komst ervan niet meer worden tegen gehouden. Wrang is dat het bedrijventerrein met de huidige regels nooit in de Provinciale Structuur Visie opgenomen zou zijn. Het ligt niet alleen aan de verkeerde kant van de A15, in het Groene Hart, maar voldoet ook niet aan de door de Sociaal Economische Raad voorgestelde toets, de SER-ladder. Volgens deze toets moet de gemeente namelijk eerst aantonen dat er binnen de gemeentegrenzen geen andere mogelijkheid is om de geplande bedrijven een plaats te geven. De SP vindt dat de gemeente Gorinchem nog voldoende ruimte op bestaande bedrijventerreinen heeft en daar bovenop door herstructurering ook nog de nodige ruimtewinst kan boeken.