Groenlinks, PvdA, PvdD en SP steunen protest tegen bezuinigingen op kunst en cultuur

2 februari 2011

Op vrijdag 4 februari wordt er als regionaal protest tegen de aangekondigde bezuinigingen van het kabinet op kunst en cultuur een open podium avond georganiseerd bij jongerencentrum Mevrouw Latenstaan in Zoetermeer. Dit protest wordt georganiseerd door het jongerencentrum in samenwerking met Groenlinks, de PvdA, de Partij voor de Dieren en de SP.

Harre van der Nat, lijsttrekker van de SP: "Deze bezuinigingen zijn een groot verlies voor al die mensen die op een laagdrempelige manier met kunst en cultuur in aanraking willen komen." De SP is bang dat door deze bezuinigingen veel mogelijkheden en voorzieningen daarvoor zullen verdwijnen, met een kaal cultureel landschap tot gevolg.

Beginnende bandjes zullen op deze avond hun muziek laten horen tegen deze culturele kaalslag. Veel amateur muzikanten zijn bang dat de oefengelegenheden waar zij repeteren zullen verdwijnen door de geplande bezuinigingen van het kabinet.

Tonny van der Vondervoort, lijsttrekker van de PvdA: "Het is hartstikke belangrijk dat jongeren concerten kunnen bezoeken en dat bandjes kunnen optreden. De BTW verhoging op concertkaartjes moet daarom worden tegengehouden."

Begrippen als leefbaarheid en vrijheid van meningsuiting zijn leeg zonder architecten, muzikanten, schrijvers en beeldend kunstenaars.", aldus Oscar Dijkhof, lijsttrekker van Groen Links

De avond wordt gehouden in het gebouw van jongerenvereniging Mevrouw Latenstaan aan de Karel Doormanlaan 2 in Zoetermeer en begint om 20.00 uur. De toegang is uiteraard gratis.