Inwoners Waddinxveen duidelijk tegen fusie met Gouda

23 februari 2011

Inwoners Waddinxveen duidelijk tegen fusie met Gouda

Afgelopen zaterdag 19 februari hield de SP, in het kader van de campagne voor de Provinciale Staten verkiezing, een mini-referendum in Waddinxveen over de voorgenomen fusie met Gouda. De bezoekers van winkelcentrum De Passage konden reageren op de stelling 'Moet Waddinxveen fuseren met Gouda?'. De Waddinxveners waren duidelijk in hun antwoord; Bijna 92% van de respondenten ziet het samengaan met Gouda niet zitten. Van deze tegenstanders ziet het grootste gedeelte geen voordelen voor Waddinxveen na de fusie. Nadelen zien de Waddinxveners wel. Men is bang dat de voorzieningen zullen verslechteren (alleen een stadskantoor in Gouda), de financiële situatie van Gouda kan zijn weerslag hebben op Waddinxveen, het verdwijnen van gratis parkeren en, als kleinere gemeente, ondergesneeuwd raken in de gemeenteraad.

Daarnaast blijkt uit de vele gesprekken dat de bewoners weinig vertrouwen hebben in de provincie. Deze heeft inmiddels aangeven de uitslag van het referendum van 2 maart niet mee te nemen in de beslissing over de fusie. Kandidaat statenlid en SP gemeenteraadslid in Gouda Hans-Daniel van Alphen hierover: "De SP is van mening dat bij elke fusie tussen verschillende gemeenten er draagvlak moet zijn bij de inwoners. De mening van de inwoners is belangrijk. Als zij 'nee' zeggen tegen een fusie, moet je het niet doen. De SP zal zich in de provincie dan ook inzetten om ongewilde fusies tegen te gaan. En mochten de inwoners zich wel kunnen vinden in een fusie, is dat prima. Maar dan zal de SP zicht wel inzetten om de voorzieningen voor de inwoners te behouden. Een fusie mag nooit ten koste gaan van het voorzieningen niveau in een gemeente. Op 2 maart kunnen de bewoners niet alleen in het referendum hun mening uiten over de fusie, maar ook kiezen voor een partij in de Provinciale Staten die bereid is het referendum serieus te nemen."