Inzet SP voor tienermoeders levert resultaat op

3 februari 2011

Inzet SP voor tienermoeders levert resultaat op

De afgelopen jaren heeft SP-statenlid Eva de Bakker vaak gepleit voor betere hulp en opvang in Zuid-Holland voor jonge moeders en zwangere meiden. Deze inzet heeft nu geleid tot het opzetten van activiteiten en opvang door Cardea Jeugdzorg. “Een paar jaar geleden zeiden de verantwoordelijk gedeputeerde en de coalitiepartijen nog dat het geen provinciale taak was om wat voor tienermoeders te doen,” zegt De Bakker. “Daar is de SP het altijd mee oneens geweest. Kleine gemeenten hebben niet veel tienermoeders met problemen en dus zijn daar vaak geen hulp- of opvangmogelijkheden. Door slechts te stellen dat de provincie er niet over gaat, worden de problemen niet opgelost. Gelukkig hebben de jeugdzorginstellingen de signalen wél opgepakt.”

Jeugdzorginstellingen hebben besproken welke instelling het beste een programma voor tienermoeders kan opzetten en dat is Cardea gebleken. Cardea Jeugdzorg gaat nu activiteiten opzetten. Bovendien slaat Cardea de handen ineen met een woningbouwcorporatie in Leiden om te komen tot huisvesting voor tienermoeders met problemen.

“Het is een goede ontwikkeling. Ik ben blij met de inzet van de instellingen,” aldus De Bakker. “Bovendien is het goed dat de provincie Cardea hierbij wil faciliteren.” Eerder zette de provincie al geld apart om groepen als tienermoeders te helpen, mede dankzij de SP.

Lees dit eerdere nieuwsbericht: