Politiek Café SP Brielle: Oppositie versus kabinet

8 februari 2011

Politiek Café SP Brielle: Oppositie versus kabinet

Zondag 6 februari organiseerde de SP in Brielle een politiek café in Het Kont van het Paard, welke in het teken stond van de aankomende Provinciale Staten verkiezingen. Daar gingen vertegenwoordigers van het CDA, D’66, de PvdA, de SP en de VVD het debat met elkaar aan en gaven antwoord op diverse stellingen en vragen uit het publiek. De PvdA maakte direct al duidelijk waar de verkiezingen echt om gaan. Haar doel is om het huidige kabinet van een meerderheid in de Eerste Kamer af te houden. De SP is blij dat de PvdA zich aansluit bij haar verzet tegen dit kabinet. De SP luidt al lange tijd de noodklok over het neo-liberale beleid dat ons land teistert, de mislukte privatiseringen die in onze maatschappij veel schade aangericht hebben en de door dit kabinet voorgenomen bezuinigingen, waarmee zij de gewone bevolking voor de kosten van de financiële crisis wil laten opdraaien.

De partijen konden zich ook uitspreken over de ontsluiting van de regio en de provincie. Vervolgens werd er nog gediscussieerd over (de uitbreiding van) de industrie en bedrijventerreinen, de toekomst van de glastuinbouw, de op handen zijnde herindelingen, duurzaam of duur bouwen en het kleine kernen beleid.

Het onderwerp herindelingen was tekenend voor het verschil in mentaliteit tussen de regeringspartijen VVD en CDA en de oppositie van SP en PvdA, waar de vertegenwoordiger van D'66 letterlijk en figuurlijk tussen in zat. VVD'er Simon van Maurik wil herindelingen ¨het liefst van onderaf...¨. ¨Maar als dat niet lukt dan toch maar gewoon gedwongen?!¨, concludeerde Harre van der Nat namens de SP daar uit. Ook het CDA hield een slag om de arm om herindelingen er toch tegen de wil van de bevolking door te kunnen drukken.

Van der Nat van de SP vindt de afstand tussen de mensen en de politiek te groot en vindt dat de politiek meer tussen de mensen moet staan en naar hen moet luisteren. Hij moet dan ook niets hebben van ondemocratische elementen in de politiek, zoals de stadsregio's die er nu in onze provincie zijn. ¨Die worden ondemocratisch bestuurd en dat is absoluut ongewenst.¨, aldus van der Nat. De bewoners van de stadsregio's mogen op 2 maart stemmen voor Provinciale Staten, terwijl de provincie bijna niets over hun regio te zeggen heeft. Niet gekozen bestuurders bepalen het beleid in hun stadsregio. Van der Nat; ¨Die bewoners mogen dus wel stemmen, maar hebben feitelijk niets te vertellen in hun eigen leefomgeving. De SP vindt dat een schande voor onze democratie.¨