SP: overlast vliegverkeer Schiphol beperken

3 februari 2011

SP: overlast vliegverkeer Schiphol beperken

SP-statenlid Lies van Aelst is tevreden over het feit dat de Bollenstreek geen extra last krijgt van het vliegverkeer van Schiphol. Dat is de uitkomst van overleg tussen gemeenten rond Schiphol en de provincie Noord-Holland en Zuid-Holland over het eventueel verleggen van een vliegroute vanaf de Kaagbaan.

“Er was wel veel moeite voor nodig om de Provincie Zuid-Holland mee te laten praten. Eind 2008 hebben we via schriftelijke vragen en in debatten de gedeputeerde opgeroepen om actief deel te gaan nemen aan de zogeheten ‘Alderstafel’ waar dit soort plannen vandaan komen. Lokale bestuurders vroegen ook om een stevigere opstelling van de gedeputeerde.

Ondanks dat Schiphol niet in Zuid-Holland ligt hebben wel veel mensen in het noorden van de provincie overlast van de luchthaven” aldus SP-Statenlid Lies van Aelst.

Nu blijkt dat het overleg wel degelijk zin heeft gehad om dit plan te stoppen.
De SP wil dat de Provincie Zuid-Holland vanaf nu actiever gaat optreden om de overlast van Schiphol in het noorden van de provincie te beperken. Een goede en volledige vertegenwoordiging in de diverse overlegorganen hoort daarbij.

Van Aelst: "Het is mooi dat de Bollenstreek geen extra overlast krijgt, maar de huidige overlast kan minder. Ook in de regio rond Alphen aan den Rijn is dat het geval. De Provincie moet nu dus doorpakken."