h

SP-plan: Openbaar vervoer voor iedereen

20 februari 2011

SP-plan: Openbaar vervoer voor iedereen

De SP-statenfractie wil het openbaar vervoer in Zuid-Holland fors verbeteren door het invoeren van basismobiliteit. Dat wil zeggen dat voor steden en dorpen wordt vastgelegd wat de minimale voorzieningen voor het openbaar vervoer moeten zijn.

Daarbij gaat het vooral om busvervoer. De partij denkt daarmee de leefbaarheid in kleinere plaatsen te bevorderen, de automobiliteit terug te dringen en mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer meer vrijheid te geven. In Vlaanderen is een systeem van basismobiliteit 10 jaar geleden met succes ingevoerd.
De afgelopen jaren heeft de SP veel onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van kleine kernen, zorginstellingen, scholen en bedrijventerreinen in de provincie. Op basis van dat onderzoek komt de SP met het rapport “Openbaar vervoer voor iedereen” waarin een analyse is gemaakt van de huidige staat van het busvervoer in Zuid-Holland en waarin voorstellen staan om het te verbeteren. Een deel van het rapport heeft de SP laten doorrekenen door onderzoeksbureau Goudappel Coffeng.


Bart Vermeulen in gesprek met de heer Spruit uit verzorgingshuis Aarhoeve

Om aandacht te vragen voor de noodzaak voor beter busvervoer plaatste SP-fractievoorzitter Bart Vermeulen afgelopen woensdag symbolisch een bushalte bij verzorgingshuis Aarhoeve in Langeraar. Een van de plaatsen waar geen busvervoer aanwezig is. De dichtstbijzijnde halte is 2.730 meter lopen.

Bart Vermeulen: “De inwoners van Langeraar en omliggende plaatsen hebben geen buslijn en zijn dus aangewezen op de auto. Een deel van de mensen red zich daar mee, maar bijvoorbeeld de ouderen die in het verzorgingshuis wonen zijn volledig afhankelijk van anderen om zich te kunnen verplaatsen. Er is wel een belbus, maar veel mensen vinden dat niet prettig omdat het heel onpraktisch is en men niet weet hoe laat men ergens kan zijn. Ook scholieren die in de Aarhoeve stage lopen hebben een probleem. Wij willen dit gebied een fatsoenlijke ontsluiting geven. Mensen die om wat voor reden dan ook geen auto kunnen rijden hebben ook recht op mobiliteit.”

De doorrekening van het rapport laat zien dat voor een ontsluiting van de 12 kernen boven de 400 inwoners waar nu geen buslijn dit jaarlijks voor 3 miljoen euro te realiseren is. In sommige gevallen door het inzetten van een kleiner formaat bussen, de zogeheten midibussen.

Maak OV aantrekkelijk door korte afstand naar de halte

De SP wil dat de bushalte voor zoveel mogelijk mensen zo dichtbij mogelijk is.
De maximale afstand zou 400 meter moeten bedragen. “Onderzoek toont aan dat mensen het openbaar vervoer als alternatief zien als ze niet verder dan 400 meter moeten lopen. Voor openbare voorzieningen als zorginstellingen, scholen en bedrijventerreinen zou dat 200 meter moeten worden” aldus SP-er Vermeulen.


In de middag plaatste de SP een bord bij de Huisartsenpost en Buitenpolikliniek in Klaaswaal. Nu nog 600 meter lopen. Met een extra halte nog maar 260 meter lopen.

Een ander belangrijk punt uit het rapport is dat het openbaar vervoer in Zuid-Holland op dit moment een lappendeken van verschillende regels en bevoegdheden is. Er zijn vijf concessiegebieden en drie vervoersautoriteiten. Overal gelden andere regels en vaak worden die regels niet goed nageleefd.

Reizigers in de Stadsregio Rotterdam hoeven volgens de regels niet verder te lopen dan 400 meter naar een bushalte, Stadsgewest Haaglanden gebruikt een norm van 50 meter en de Provincie een norm van 1.000 meter en niet eens in alle kernen. De SP wil een einde maken aan die chaos.

Op basis van het onderzoek komt de SP tot de volgende 7 voorstellen:

  1. Invoeren basismobiliteit voor alle inwoners in Zuid-Holland. Elke dorpskern moet twee keer per uur door een bus worden bezocht.
  2. Alle zorginstellingen en scholen binnen 200 meter van een OV-halte.
  3. Een netwerk van snelwegbussen.
  4. Een fijnmazig netwerk van buslijnen tussen stadswijken en/of dorpen. Geen eenzijdige aandacht voor het vestigen van zogenaamde buscorridors, maar een combinatie van corridors en een fijnmazig netwerk.
  5. Bedrijventerreinen met meer dan 500 werknemers dienen binnen 200 meter een OV-halte te hebben. Kleinere terreinen krijgen een kleine bus in de spits.
  6. Provincie Zuid-Holland als enige vervoersautoriteit in Zuid-Holland.
  7. Beslissingsbevoegdheid voor de lijnvoering ligt niet langer bij de vervoerder, maar bij Provinciale Staten.


De dichtstbijzijnde halte voor het bedrijventerrein en een groot deel van Ouddorp is 1.240 meter terwijl er een grote weg langs het dorp ligt waar een halte zou kunnen komen

Met deze voorstellen wil de SP dus de kwaliteit en bereikbaarheid van het openbaar vervoer vergroten en zo de strijd aan gaan met files en mensen zonder auto meer bewegingsvrijheid geven. “Het plan is haalbaar en betaalbaar en zorgt voor een forse verbetering. Zelfs als we maar een paar delen van het plan uitvoeren. Uiteraard zullen er hier en daar technische beperkingen zijn om alle normen te halen, maar een groot deel van de provincie zal er flink op vooruit gaan” aldus Bart Vermeulen.

De afdeling Holland Rijnland van reizigersvereniging ROVER en ouderenbond ANBO onderschrijven de meeste aanbevelingen in het rapport.

Klik hier om naar het rapport te gaan.

U bent hier