Ondoordachte rechtse plannen slecht voor provincie

1 maart 2011

Ondoordachte rechtse plannen slecht voor provincie

De plannen van de rechtse partijen voor de komende 4 jaar zijn heel slecht voor de provincie en haar inwoners. Vooral de VVD en de PVV vallen op door onzinnige en ondoordachte voorstellen. Op het gebied van recreatie, natuur en sociale woningbouw wachten de inwoners van Zuid-Holland grote verslechteringen als deze partijen het voor het zeggen krijgen. SP-fractievoorzitter Bart Vermeulen geeft een toelichting.

De VVD wil 100 miljoen besparen door te schrappen in de taken van de Provincie, terwijl er de afgelopen 4 jaar al heel veel taken geschrapt zijn en het aantal ambtenaren al fors omlaag is gegaan. Is dit een realistisch plan?

Bart Vermeulen: “Nee, zeker niet. 100 miljoen besparen kan nauwelijks meer in de provinciale organisatie en op sociaal beleid. Alleen door flink te schrappen in natuur en recreatie kan de VVD dit deels bereiken.
Alle mensen die na een week hard werken in de frisse lucht en vrije natuur even de drukte willen ontvluchten voor hun noodzakelijke ontspanning kunnen als het aan de VVD ligt straks rondjes gaan rijden over een met belastinggeld gesubsidieerde asfaltvlakte.”

De PVV wil zelfs een snelweg dwars door het Groene Hart.

Bart Vermeulen: “In dit domme plan staan ze gelukkig alleen. Zelfs de VVD wil dat niet. Dat valt me dan weer van ze mee. De PVV beseft niet welk belang het Groene Hart heeft voor de natuur, recreatie, landbouw en de inwoners. Daar blijf je dus met je handen van af.”

Maar de PVV wil wel de RijnGouweLijn dus zien ze het openbaar vervoer wel zitten.

Bart Vermeulen: “Door ruim 500 miljoen euro in de bodemloze put van de RijnGouweLijn te storten help je het openbaar vervoer niet. Integendeel; het OV in de Leidse regio gaat er juist door op achteruit. Ik snap niet dat de PVV dit soort prestigeprojecten steunt.”

Van die 100 miljoen bezuinigen wil de VVD 50 miljoen terug naar de inwoners door lagere belasting (opcenten van de wegenbelasting). Daar kan de SP toch niet tegen zijn?

Bart Vermeulen: “Dan had de VVD die belasting de afgelopen 4 jaar niet met 30% moeten laten stijgen. Maar de SP wil uiteraard een zo laag mogelijke wegenbelasting. Maar op termijn moeten we van deze oneerlijke belasting af. Het is vreemd dat alleen de autobezitters getroffen worden. Het rijk moet via het provinciefonds gewoon een goede verdeling van het geld regelen. Ook de SP wil bezuinigen. Maar dan op de RijnGouweLijn en de Rijnlandroute. En dan hebben we het over honderden miljoenen.”

Hoe zit het met de rest van de VVD plannen?

Bart Vermeulen: “De VVD blijkt kampioen in ondoordachte en onrealistische plannen. Zo wilde de lijsttrekker van de VVD, Floor Vermeulen, 100 km per uur invoeren op de provinciale weg van Leimuiden naar Alphen a.d. Rijn.
Op een stukje provinciale weg van nog geen 7 kilometer lang 100 km per uur als snelheid invoeren in symboolpolitiek, onhaalbaar en daarnaast erg onveilig. Verder liet de VVD-er op twitter weten wel een Derde Maasvlakte te willen terwijl er rond Rotterdam nu al een verkeersinfarct is. Nog meer distributiebedrijven zal voor nog meer vrachtverkeer gaan zorgen.
Laat de VVD eerst die rechtse hobby van een Betuweroute eens tot een succes maken in plaats van de mensen uit de Rotterdamse regio met nog meer ellende op te zadelen.”

De Zuid-Hollandse VVD schaarde zich achter het plan van een aantal VVD-fractievoorzitters om het aantal sociale huurwoningen sterk te verminderen. Daarmee willen ze de middeninkomens steunen. Dat lijkt me ook voor de SP een belangrijke groep. Toch is de SP tegen.

Bart Vermeulen: “De VVD pakt de middeninkomens juist en zelfs twee keer. Eerst al via de regering die de huren voor inkomens boven de 43.000 euro met 30% laat stijgen in de komende vier jaar. Daarnaast doordat de verhuurders mee moeten gaan betalen aan de huurtoeslag en dat doorberekenen aan de huurders. Die zullen daarom al minder sociale woningen gaan bouwen en een deel zelfs gaan verkopen.
Naast het feit dat het huurbeleid een ramp is voor de lagere inkomens zijn ook voor de middeninkomens sociale huurwoningen onbereikbaar.

Maar de VVD wil dat die mensen een woning kunnen kopen.

Bart Vermeulen: “In veel steden is minder dan 3% van de woningen die te koop staan betaalbaar voor de groep mensen die tussen de 33.000 en 38.000 euro verdienen. Dan hebben we het over een half miljoen huishoudens! De door de VVD bejubelde markt bouwt dus ook niet voor deze mensen.

Om daarnaast nog minder sociale huurwoningen te willen is echt waanzin.
Alle reden dus om op 2 maart voor een sociale provincie te kiezen.”