Bashir start onderzoek kleine vaarwegen

12 december 2011

Bashir start onderzoek kleine vaarwegen

SP-Kamerlid Farshad Bashir start een onderzoek onder binnenvaartschippers over de gevolgen van de bezuinigingen op de kleine vaarwegen. Bashir: ‘Op korte termijn dreigt een groot aantal kleinere vaarwegen niet meer bevaarbaar te zijn. Dit komt door een gebrek aan onderhoud aan de vaarwegen, maar ook doordat veel kleinere schepen worden weggeconcurreerd. Dit moet grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van onze steden en voor de binnenvaartschippers zelf. Die gevolgen gaan we in kaart brengen.’

De SP in Zuid-Holland deed eerder onderzoek naar de binnenvaart in Zuid-Holland en tegen welke problemen schippers opliepen. Hieruit bleek dat er grote problemen waren. Het onderzoek vind u hier. De afgelopen tijd heeft de SP veel verontrustende berichten ontvangen van binnenvaartschippers. Bashir: ‘Hieruit blijkt dat de toekomst van kleinere schepen en daarmee de bereikbaarheid van veel plaatsen in Nederland op het spel staat. Ik wil dat wij een fijnmazig binnenvaartnetwerk behouden in Nederland en daarom moet er spoedig actie worden ondernomen. De binnenvaart is een fantastisch alternatief voor het vrachtverkeer op de weg. Dat moeten we de juist verbeteren in plaats van verslechteren.’

De SP gaat de komende tijd dit probleem in kaart brengen en komt begin volgend jaar met een plan om de kleine vaarwegen te behouden. Schippers die hun zorgen willen delen kunnen mailen naar Jurgen van der Sloot