De SP in Zuid-Holland vraagt naar dakloze jongeren in Zuid-Holland

12 januari 2012

De SP in Zuid-Holland vraagt naar dakloze jongeren in Zuid-Holland

De SP is geschrokken van de berichtgeving over de toename van dakloze jongeren in de opvang in Nederland. Volgens de SP treffen de bezuinigingen van het kabinet de zwakste groepen het hardst en treft het dus ook kwetsbare jongeren. De Vereniging Federatie Opvang geeft in een persbericht aan dat het aantal dakloze jongeren in de opvang in Nederland met 16% is gestegen. Van 6.275 in 2008 naar 7.196 in 2010. Daarnaast zijn er bijna 1600 minderjarige jongeren in de daklozen opvang. De SP in Zuid-Holland onderzoekt hoe de situatie in hun provincie er voor staat.
SP Statenlid Esther Zwaan: ‘We willen graag weten of het aantal dakloze jongeren ook in onze provincie is toegenomen en vooral hoe dat komt en wat we eraan kunnen doen.’

In de afgelopen jaren heeft de SP in Zuid-Holland meerdere malen aandacht gevraagd voor de dak- en thuisloze jongeren in de provincie. Uiteindelijk is er onder meer extra geld beschikbaar gesteld voor specifieke doelgroepen, waaronder tienermoeders en dak- en thuisloze jongeren. Deze afspraak is ook in het coalitieakkoord opgenomen.
De provincie Zuid-Holland investeert tevens in nazorgprojecten in de jeugdzorg om er voor te zorgen dat jongeren die 18 geworden zijn, na hun traject in de jeugdzorg, niet zomaar alleen komen te staan. Bovendien is het de bedoeling dat de jongeren hiermee, beter dan voorheen, worden begeleid naar een eigen woning en werk en worden geholpen met het opbouwen van goede sociale contacten; kortom om een positieve toekomst te geven.

'De SP heeft zich altijd ingezet voor deze kwetsbare groep jongeren en vindt de extra aandacht van de provincie belangrijk, we hopen dat de uitkomsten in onze provincie anders zijn dat het landelijke beeld', aldus SP Statenlid Zwaan.