Schippers hebben hun buik vol van walstroom… SP vraagt provincie om uitleg en verbeteringen

15 januari 2012

Grote prijsverschillen tussen regio’s, regelmatig kapotte aardlekschakelaars, onhandelbare, vuistdikke kabels van tientallen meters lang… Er is veel mis met de voorzieningen van walstroom volgens de binnenvaartschippers in de regio Rotterdam. De klachten kwamen naar voren tijdens de afdelingsvergadering van de Schuttevaer en zijn te lezen in de gelijknamige scheepsvaartkrant. De SP heeft in maart vorig jaar al eens vragen gesteld over de walstroomtarieven. Nu blijkt dat er grote prijsverschillen zijn tussen de provincies, zal de SP Gedeputeerde Staten vragen naar de redenen hiervoor. Bovendien is de kwaliteit niet voldoende; binnenvaartschippers klagen massaal over de slechte gebruiksvriendelijkheid van de stroomvoorziening.
SP-statenlid Lies van Aelst: “Er moet bijvoorbeeld snel een oplossing komen voor het steeds weer ontbreken van stroom doordat aardlekschakelaars kapot gaan.”

De walstroomvoorziening is bedoeld om schonere elektriciteit aan binnenvaartschepen te bieden.
Sinds dit jaar is er een generatorverbod wat betekent dat schippers een boete krijgen als ze de generator gebruiken.
Van Aelst: “De SP is een grote voorstander van maatregelen die de luchtkwaliteit en geluidsoverlast verbeteren, maar dan moet het enige alternatief voor stroom wel goed functioneren.”