Burgerinitiatief Milieudefensie

29 februari 2012

Burgerinitiatief Milieudefensie

Tijdens de Statenvergadering heeft de SP fractie haar waardering uitgesproken voor het burgerinitiatief van Milieudefensie. In dat initiatief bepleit Milieudefensie het aanleggen van snelle fietspaden. Het verbeteren van de mogelijkheden om met de fiets te reizen wordt door de SP al jaren bepleit en in het coalitieakkoord is hiervoor ook extra geld gereserveerd. Met meer en betere fietspaden kunnen meer forenzen uit de auto worden gelokt en daardoor worden de files korter. Door het initiatief van Milieudefensie ontstaat extra aandacht voor de aanleg van de fietspaden en dat is altijd goed. Milieudefensie vroeg ook om een onderzoek naar de invoering van een regionale vorm van beprijzing zoals een spitsheffing. Hierover is de SP minder positief. Ten eerste heeft de Provincie geen mogelijkheden om zelf een spitsheffing in te voeren. Daarvoor moet eerst een wetswijziging plaatsvinden

Het tweede bezwaar tegen een spitsheffing is dat dit in onze ogen bedoeld is om mensen te straffen voor autogebruik. Het is volgens de SP veel beter om mensen te belonen als ze de auto in de spits laten staan. Op die manier worden de mensen die echt met de auto in de spits moeten rijden om op tijd op hun werk te zijn niet bestraft terwijl diegenen die voor de fiets kunnen kiezen worden beloond. Dat is veel rechtvaardiger dan bestraffen van diegenen die echt niet voor de fiets kunnen kiezen.

Daarnaast kost de aanleg van een systeem om te kijken wie er in de spits rijdt en wie niet erg veel geld. Geld dat de SP liever op een andere wijze zou willen investeren bijvoorbeeld een beter of goedkoper OV.