SP vraagt opheldering over benzeenpiek door zeeschip

21 februari 2012

SP vraagt opheldering over benzeenpiek door zeeschip

De SP vraagt om opheldering aan het provinciebestuur over de chemische lucht afkomstig uit een zeeschip.
Twee keer in korte tijd was er een chemische lucht te ruiken in Zuid-Holland, waarschijnlijk door een zeeschip dat het ruim luchtte. Beide pieken leverde veel klachten en onrust op onder de bevolking, en veel onduidelijkheid bij de milieudienst DCMR.
SP Statenlid Lies van Aelst: ‘Het kan niet zo zijn dat het volkomen onduidelijk is waar een chemische stof vandaan komt, dergelijke overlast veroorzakende schepen moeten traceerbaar zijn en aangepakt worden.’ Op 4 februari werd in de Botlek weer een forse overschrijding van de norm voor benzeen gemeten. Daarnaast kreeg de milieudienst DCMR in januari meer dan 100 klachten over een sterke chemische lucht. De aard van de stof en de veroorzaker zijn niet traceerbaar. In beide gevallen concludeerde de DCMR dat dit waarschijnlijk werd veroorzaakt door schepen die hun tanks luchten.
De SP vind het ongehoord dat schepen in de nabijheid van gebieden met zo veel inwoners als in de Rijnmond zomaar chemische stoffen in de lucht mogen brengen en dat de
milieudienst daartegen niet veel kan ondernemen.
'Deze schepen zouden zich aan dezelfde strenge voorschriften omtrent veiligheid en milieu moeten houden, die ook gelden voor bedrijven uit de regio. Ik hoop dat de vragen er toe leiden dat er beter toezicht komt op passerende schepen.’ Aldus van Aelst.