Coalitie Zuid-Holland: hervatting ondertiteling nieuws Omroep West positief signaal

2 maart 2012

De Statenfracties van VVD, CDA, SP en D66 vinden de directe hervatting van de ondertiteling bij de nieuwsuitzendingen van Omroep West een positief signaal van de omroep. Omroep West had de ondertitelingen van haar uitzendingen sinds begin januari gestopt.
Woensdag dienden de vier partijen daar schriftelijke vragen aan het provinciebestuur over in. De Statenfracties betreuren het dat de omroep ervoor heeft gekozen om de bezuinigingen via het schrappen van de ondertiteling op te vangen.

Gisteren bleek tijdens een interview van de Westlandse Omroepstichting met SP-Statenlid Bart Vermeulen en de hoofdredacteur van Omroep West dat de omroep vanaf donderdag 1 maart de ondertiteling weer hervat om een kwetsbare groep in de samenleving niet de dupe te laten worden.

De Statenfracties vinden het positief dat de omroep zich de kritiek aantrekt en meteen maatregelen heeft genomen. Wel blijven VVD, CDA, SP en D66 bij het standpunt dat de ondertiteling van alle programma's bij een publieke omroep hoort. Daarbij merken de partijen op dat uit een eigen rapportage van de omroepen van medio 2009 blijkt dat er uit de voormalige extra bijdrage van de provincie slechts 20.000 euro aan ondertiteling werd uitgegeven. Inmiddels is het partijen gebleken dat RTV Rijnmond – in tegenstelling tot hetgeen in de vragen van woensdag is gesteld - gewoon door is blijven gaan met het ondertitelen van alle programma’s. De partijen betreuren het als eventueel een verkeerd beeld is ontstaan. De antwoorden op de schriftelijke vragen van de coalitiepartijen worden binnen enkele weken verwacht.