Statenlid brengt bezoek aan Windvogel

12 maart 2012

Statenlid brengt bezoek aan Windvogel

Afgelopen maandag brachten SP-statenlid Jerry Snellink en de Rotterdamse SP-fractie een bezoek aan 'De Windvogel'. Deze coöperatieve vereniging wil Nederland voorzien van duurzame energie door het plaatsen van windmolens.
Dit blijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan. De Windvogel is een vrijwilligers vereniging die in 1991
is opgericht door een groep mensen die niet alleen over duurzaamheid wilden nadenken en praten, maar die de daad bij het woord wilden voegen. Inmiddels telt de vereniging rond de tweeduizend leden, die tezamen eigenaar zijn van zes windmolens, verspreid over heel Nederland. Per jaar wekken de molens samen zo'n 4,5 megawatt stroom op, goed om rond de 3000 huishoudens te voorzien van groene stroom.

In de toekomst wil 'De Windvogel' ook windmolens neerzetten op de Tweede Maasvlakte, hier is ruimte voor windmolens die samen zo'n 300 megawatt stroom gaan produceren. Deze molens hebben bovendien een rendement wat vergelijkbaar is met turbines midden op zee, tegen een tarief van molens op het land: een gewilde locatie dus. De Windvogel zou daar graag een aandeel aan leveren, al lijkt het erop dat het Havenbedrijf liever in zee gaat met één grote (internationale) producent.
SP-statenlid Jerry Snellink: "de Tweede Maasvlakte is een mooie locatie voor windmolens, de invloed op het landschap hier is minimaal en de stroomopbrengsten maximaal. Ik ben blij dat mijn Rotterdamse SP-college Leo de Kleijn opheldering gaat vragen aan het Rotterdamse stadsbestuur over de plannen met windmolens op de Tweede Maasvlakte en de rest van het haventerrein".