Vragen over aanpassing vergunning DuPont

17 maart 2012

Vragen over aanpassing vergunning DuPont

De Statenfractie van de SP stelt vragen aan het provinciebestuur naar aanleiding van de herziening van de vergunning van het Dordtse bedrijf DuPont Nemours.
Er blijken in de regio rond het bedrijf zorgen te zijn over de herziening van de vergunning in relatie tot een advies van de regionale brandweer.
De SP wil daarom weten op welke punten de vergunning wordt aangepast en welke rol het advies van de brandweer in de herziening speelt. “Daarnaast vinden we als SP dat bij de vergunningverlening van dit soort bedrijven zorgvuldig met de omwonenden moet worden omgegaan om onrust te voorkomen. Daarom willen we van het provinciebestuur weten op welke manier ze dat gaat doen” aldus SP-Statenlid Bart Vermeulen.

In 2009 bracht de SP Statenfractie het rapport “Industrie kan vijf keer schoner” uit. In dat rapport deed de partij een oproep om de mogelijke uitstootnormen van bedrijven aan te scherpen en om bedrijven meer de zogeheten Best Beschikbare Technieken te laten toepassen.

Vermeulen: “We hopen dat in het belang van omwonenden en het milieu deze oproep inmiddels navolging heeft gekregen en dat dit in de herziening van de vergunning wordt meegenomen. Ook op dit punt willen dat het provinciebestuur ons snel informeert.”