Onveilige situatie Hefbrug

20 april 2012

Onveilige situatie Hefbrug

De SP-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de onveilige situatie die ontstaan is bij de werkzaamheden aan de hefbrug in Waddinxveen. Een zware metalen loopplank waaide daar deze week naar beneden. En kwam terecht op een niet afgezet gedeelte van het wegdek.
De partij wil dat het Provinciale bestuur herhaling voorkomt.

Volgens SP-Statenlid Harre van der Nat is het in een land waar het wel eens kan waaien een onbegrijpelijke fout dat dit kon gebeuren. Van der Nat wil dat het Provinciale bestuur - verantwoordelijk voor het onderhoud van de hefbrug - alles doet om herhaling te voorkomen en nagaat wie verantwoordelijk is voor het onvoldoende zekeren van de stalen loopplank.
De grootscheepse en broodnodige renovatie is van groot belang voor alle verkeersdeelnemers die gebruik maken van de brug. Deze renovatie gaat dan ook nog even duren en juist daarom is het van belang dat de veiligheid van de inwoners niet in gevaar is.

De vragen spitsen zich, naast de vraag wie er verantwoordelijkheid is voor het niet voldoende zekeren van bouwmaterialen, ook toe op het te vroeg aanbrengen van veiligheidsfolie. De folie is naast het tegengaan van stof en geluidsoverlast ook een windvanger. Volgens Van der Nat “het kan niet zo zijn dat eerst folie wordt opgehangen en pas later een veiligheidskeuring wordt uitgevoerd, dat is in het kader van de veiligheid voor werklui en omstanders een grote fout”