Wat doet de provincie om kindermisbruik in de jeugdzorg tegen te gaan?

29 mei 2012

Wat doet de provincie om kindermisbruik in de jeugdzorg tegen te gaan?

De laatste tijd is er opnieuw aandacht voor misbruik in de Jeugdzorg. Uit de conclusies van een deelonderzoek van de Universiteit van Leiden in opdracht van de commissie Samson blijkt dat kinderen in tehuizen en pleeggezinnen vaker worden misbruikt dan thuiswonende kinderen. De Inspectie Jeugdzorg bracht enkele jaren geleden het onderwerp misbruik in de jeugdzorg extra onder de aandacht van de provincies en deed aanbevelingen om kindermisbruik in de jeugdzorg te voorkomen. Berichten in de media melden dat de provincie Utrecht actief met de aanbevelingen aan de slag is gegaan. Het is de inspectie niet bekend wat andere provincies met de aanbevelingen hebben gedaan. De SP wil weten wat de provincie Zuid-Holland met deze aanbevelingen heeft gedaan en stelt daarom vagen aan het provinciebestuur.

“Wij willen graag weten hoeveel meldingen van misbruik er in de afgelopen 2 jaar in Zuid-Holland zijn gedaan, of de aanbevelingen van de inspectie overgenomen zijn en welke acties er ondernomen zijn”, aldus SP Statenlid Zwaan. De SP vind het belangrijk dat de werknemers in de jeugdzorg goed toegerust zijn om met signalen van misbruik om te kunnen gaan. In 2010 is daartoe op verzoek van de SP in Zuid-Holland in de commissie gesproken over de verbeterplannen van jeugdzorgaanbieders rond seksualiteit. De SP pleitte er toen voor dat naast de door directie geschreven verbeterplannen er vooral iets moest veranderen in de praktijk. Het taboe om vermoedens van misbruik te melden zou wat de SP betreft moeten verdwijnen en we pleitten er daarom voor dat jeugdzorgmedewerkers (en gezinshuisouders) hiertoe goed opgeleid en voorbereid zijn. Er zou bij de instellingen aandacht moeten worden gevraagd voor het onderwerp.

SP Statenlid Esther Zwaan: “Deze groep kinderen is kwetsbaar en daardoor een makkelijker slachtoffer van misbruik. Het is de bedoeling dat kinderen die uit huis worden geplaatst juist een grotere kans krijgen om veilig op te groeien. Het is daarom van het grootste belang om te doen wat mogelijk is om deze kinderen te beschermen.”