Gedeputeerde volgt SP; aandacht voor mensenrechten bij Chinareis

27 juni 2012

Gedeputeerde volgt SP; aandacht voor mensenrechten bij Chinareis

Tijdens de komende bestuurlijke missie door gedeputeerde Veldhuijzen en de Commissaris van de Koningin naar de Chinese provincie Hebei zullen de mensenrechten in deze provincie aan de orde komen in de contacten met de regionale machthebbers. Dat antwoord gaf gedeputeerde Veldhuijzen op een verzoek van de SP-Statenfractie. SP-statenlid Bart Vermeulen: “Als SP zijn we geen voorstander van dit soort missies naar China, maar ze vloeien voort uit afspraken en overeenkomsten uit het verleden. Dus als de provincie dit soort missies nog steeds doet zullen de mensenrechten aan de orde moeten komen."
Volgens Amnesty International vinden er nog steeds mensenrechtenschendingen plaats in de Chinese Provincie Hebei en werden dit jaar nog mensen opgepakt vanwege betrokkenheid bij de organisatie Falun Gong en vanwege kritiek op die handelswijze van de machthebbers.

“De gedeputeerde heeft aangegeven op basis van dit concrete geval het gesprek met de machthebbers aan te gaan. We zijn tevreden dat de gedeputeerde dit oppakt en hopen dat het bijdraagt aan een verbetering in de lokale mensenrechtensituatie. Al moeten we wel snel weer spreken over de wenselijkheid van dit soort missies” aldus SP-er Vermeulen.