SP: Rijswijk negeerde waarschuwing Provincie veiligheid pont

16 juni 2012

SP: Rijswijk negeerde waarschuwing Provincie veiligheid pont

De SP Statenfractie in Zuid-Holland vroeg vandaag opheldering over het ongeluk met de veerpont bij Rijswijk, het veer Keereweer. In antwoord op de vragen stelde het provinciebestuur dat zij de gemeente Rijswijk al eerder had laten weten het onverstandig te vinden om een niet gediplomeerde schipper te laten varen. SP Statenlid Lies van Aelst: ‘De gemeente was dus gewaarschuwd en is willens en wetens toch doorgegaan met haar plannen. Dit ongeluk had wat de SP betreft voorkomen kunnen en moeten worden.' Ruim 21 jaar ging alles goed met het veer, tot de gemeente stevig op de dienst bezuinigde en het veer aanbesteedde. De gediplomeerde schipper is niet langer in dienst en een ongediplomeerde schipper zit aan het roer. Dinsdagochtend was er dus een aanvaring tussen een binnenvaartschip en het veer. Van Aelst: ‘Goed dat de provincie de gemeente van te voren gewaarschuwd heeft, maar helaas heeft de Provincie geen middelen om de gemeente te dwingen. Er ligt nu een gemeentelijke verantwoordelijkheid om het gemeentebestuur hierover aan de tand te voelen!’

De SP in de gemeente Rijswijk is geschrokken dat de gemeente bewust de waarschuwing van de Provincie heeft genegeerd. SP Raadslid Björn Lugthart: ‘Het is onbegrijpelijk dat de gemeente een dergelijke waarschuwing van de Provincie negeert. De Provincie waarschuwt niet zomaar en ook niet voor niets!’ In het forum is aangegeven dat de pont nog een jaar zou worden behouden, waar de SP zeer tevreden over was. Over een ongediplomeerde schipper is door het college nimmer gesproken.