SP steunt voorstel invoeren provinciaal referendum

27 juni 2012

SP steunt voorstel invoeren provinciaal referendum

Vandaag sprak de SP-statenfractie haar steun uit voor een voorstel van de PVV voor het invoeren van een provinciaal referendum.
De PVV had het voorstel volledig aangepast aan de eerder door de SP aangegeven bezwaren bij het oorspronkelijke voorstel, zodat er een sterk verbeterde versie van het plan op tafel lag.
Een meerderheid van Provinciale Staten wees het plan helaas af.
Hieronder staat de bijdrage die Statenlid Bart Vermeulen tijdens de behandeling uitsprak.

'Voorzitter,

Je zou het  als een bijzonder recht mogen zien dat we in een wereld waar een meerderheid van de landen niet een democratie genoemd kan worden en waar vele wereldbewoners dagelijks en vaak tegen een hoge prijs opkomen voor hun rechten, we in deze democratie zelfs voorstellen kunnen doen om de democratie nog beter te maken. Deze inspanningen staan uiteraard in geen verhouding tot gebeurtenissen elders, maar het is goed om te beseffen dat democratie geen vanzelfsprekendheid is. Ook onze democratie is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen.
En een democratie is nooit af.

Het is dan ook goed dat politieke partijen zelf voorstellen doen om de provincie beter te willen maken.
Het voorstel van de Partij voor de Dieren inzake de aanpak van de bijensterfte is daar een goed voorbeeld van, maar ook dit voorstel van de PVV.

Voor de SP zijn een aantal zaken van belang om met dit voorstel in te kunnen stemmen en die hebben we in de commissiebehandeling ook genoemd.

Ten eerste: een referendum kan alleen gaan over zaken waar provinciale staten nog over moeten gaan besluiten. Ondanks dat de SP ook voor een correctief referendum is, maar dat is wettelijk nu niet mogelijk, zou het eerdere voorstel om ook achteraf een referendum mogelijk te maken voor verwarring gaan zorgen en dat is niet verstandig. We zijn blij dat het voorstel daarom op dit punt is aangepast.

Ten tweede: we willen geen referendum in deelgebieden van de provincie. Een provinciaal referendum gaat over een onderwerp dat alle inwoners aangaat en is voor alle inwoners van de provincie. Het is goed dat het eerdere voorstel op dit punt is verduidelijkt.

Ten derde is de opkomstdrempel voor een geldige uitslag van belang. Er mag een redelijke opkomst verwacht worden en de in het vernieuwde voorstel opgenomen 40% is wat ons betreft zeer redelijk.
Prima dat ook dit punt dus is aangepast.

Ten vierde vonden we de eerdere opties als het gaat om de keuzemogelijkheden zeer ruim. Een referendum met meer dan twee keuzes komt al niet veel voor, behalve in een land met veel referendumervaring als Zwitserland, maar in onze provincie zal dit het duiden van een uitslag zeer complex maken. Goed dat de PVV dit in het nieuwe voorstel beperkt tot twee alternatieven.

En ten vijfde maakten we ons zorgen dat het presidium  bij het verzoek tot een referendum door kiesgerechtigden over de vraagstelling kon beslissen. Immers; het gaat bij referenda om politiek beladen onderwerpen en niet alle partijen zijn in het presidium vertegenwoordigd. De aanscherping dat Provinciale Staten in alle gevallen de vraagstelling bepalen is dan ook een goede verbetering van het voorstel.

Voorzitter, de PVV heeft al onze vijf bezwaren en suggesties in het vernieuwde voorstel  aangepakt en overgenomen. Dat scheelt het indienen van diverse amendementen en daar zijn we als SP zeer tevreden over.
Dit alles maakt dat mijn fractie dit voorstel kan steunen.'