Stop verwaarlozing Zuidbroekse molen

13 juni 2012

Stop verwaarlozing Zuidbroekse molen

De Statenfractie van de SP wil dat de Zuidbroekse molen in Bergambacht snel wordt gerestaureerd. Deze molen is uniek in Zuid-Holland en daarom aangewezen als rijksmonument. Van deze molen ontbreken echter al ruim vijf jaar het windrad sinds die er bij een storm in januari 2007 vanaf is gewaaid. Het waterschap is eigenaar van de molen, maar blijkt al jarenlang niet in staat om de molen te laten restaureren.

SP-Statenlid Bart Vermeulen: “Deze molen stamt uit 1922 en staat symbool voor een toentertijd nieuwe manier van polderbemaling. Daarnaast is deze molen uniek in Zuid-Holland. Alle reden dus om dit cultureel erfgoed goed te beschermen.

De Zuidbroekse molen was ooit een provinciaal monument en is later overgedragen aan het Waterschap. Deze molen lijkt echter bij het
waterschap niet in goede handen.”

Als het waterschap op korte termijn niet tot restaureren overgaat, wil de SP dat de provincie ingrijpt om de restauratie uit te voeren. De partij heeft daarom vragen gesteld aan het provinciebestuur.

Vermeulen: “Provincies krijgen sinds dit jaar extra geld om aan het opknappen van rijksmonumenten te besteden. Als het het Waterschap niet
lukt om op korte termijn tot restauratie over te gaan, dan moet de provincie maar ingrijpen. Vijf jaar van verwaarlozing is geen manier om met cultureel erfgoed om te gaan.”