Zuidbroekse molen uiterlijk april 2013 gerestaureerd

9 juli 2012

Zuidbroekse molen uiterlijk april 2013 gerestaureerd

De Zuidbroekse molen in Bergambacht is uiterlijk in april 2013 gerestaureerd. Dat antwoord het provinciebestuur op de schriftelijke vragen die de SP-Statenfractie stelde over de verwaarlozing van de molen. De SP vroeg aandacht voor de molen omdat het Hoogheemraadschap al ruim 5 jaar de molen laat verwaarlozen. Bij een storm in januari 2007 verloor de molen haar windrad en sindsdien staat de molen er in deplorabele staat bij.

“Het blijft gênant dat het Hoogheemraadschap op deze manier met ons cultureel erfgoed omgaat, maar we zijn blij dat aan deze kwestie snel een einde komt en de molen weer in oude staat wordt hersteld. De Zuidbroekse molen is uniek in Zuid-Holland en daar moeten we dus zuinig op zijn” aldus SP-statenlid Bart Vermeulen.
Als het nog langer zou gaan duren, dan vond de SP dat de provincie in zou moeten grijpen. De partij is blij dat dat nu niet nodig is en hoopt dat het Hoogheemraadschap haar belofte waar maakt.