SP vraagt opheldering over Overslag Terminal Alphen

11 december 2012

SP vraagt opheldering over Overslag Terminal Alphen

De SP wil opheldering over een nieuwe aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de Overslag Terminal Alphen (OTA). Het bedrijf kreeg de laatste jaren verschillende boetes voor overtredingen van de geluidsnorm.

SP-Statenlid Lies van Aelst: ‘Het moet niet zo zijn dat de OTA, in plaats van zich te beteren, gewoon een ruimere vergunning aanvraagt. Zo zou je slecht gedrag belonen’. De SP-fractie wil over deze kwestie duidelijkheid krijgen over de taken en verantwoordelijkheden van de Provincie Zuid-Holland ten opzichte van de gemeente Alphen aan den Rijn.

Lies van Aelst: 'Volgens mij gaat de gemeente over de inhoud, de omgeving en de overlast voor de bewoners. De Provincie toetst de vergunning enkel aan de wettelijke kaders. Daarnaast handhaaft de Provincie achteraf bij overtredingen van de vergunning'.
De gemeente Alphen aan den Rijn is verantwoordelijk voor de inhoudelijke weging.

De SP is zeer voor het gebruik van meer binnenvaart, maar het mag niet ten koste van de leefomgeving gaan zoals bij de OTA. De eigenaar van de terminal gaat keer op keer over de schreef en moet wat de SP betreft gehandhaafd worden. ‘Wij hopen dat de OTA in plaats van een ruimere vergunning aan te vragen, haar overlast zal beperken.’