Excuses Franssen voor netwerkborrel voldoende

27 maart 2013

Excuses Franssen voor netwerkborrel voldoende

Vandaag bepraken Provinciale Staten van Zuid-Holland de hoge kosten voor de netwerkborrel die de Commissaris van de Koningin februari dit jaar organiseerde. SP-Statenlid Bart Vermeulen vindt 33.000 euro voor een borrel veel te veel.

Statenlid Bart Vermeulen: 'Wij kennen dit college als zeer sober en doelmatig wat betreft uitgaven rondom representativiteit en omgang met externe relaties. In tegenstelling tot het verleden zijn er geen glossy folders en feestelijke uitspattingen meer. Dit tot onze grote tevredenheid.'

Het Statenlid vindt wel dat  kosten voor de bijeenkomst in februari van 33.000 euro niet passen in het beeld van bestuurders en de bestuursstijl die de SP voor ogen heeft. 'Een kwalijke zaak', aldus Vermeulen.

Afstand
Alle partijen in Provinciale Staten namen afstand van de hoge kosten. Commissaris Jan Franssen  bood daarop nadrukkelijk en meerdere malen zijn excuses aan.
Voor de SP waren deze excuses voldoende en daarom steunde de partij de motie van wantrouwen van de PVV niet.

Vermeulen: 'Van iedere bestuurder mag worden verwacht dat hij of zij let op de uitgaven, zeker als deze niet direct betrekking hebben op provinciale taken. Dit staat wat de SP betreft los van de economische crisis, dit heeft gewoon te maken met het aanzien van de politiek en het vertrouwen dat mensen in de overheid moeten hebben'.

Dit vertrouwen heeft met deze kwestie een knauw gekregen. Op basis van deze excuses en de toezegging van de verantwoordelijk gedeputeerde Van der Sande gaat de SP ervan uit dat dit niet meer kan gebeuren.