Rijnlandroute nog beter ingepast

20 maart 2013

Rijnlandroute nog beter ingepast

De Rijnlandroute wordt beter ingepast, minder zichtbaar en woningen (dit keer aan de Vliet) blijven behouden. Zo luidt het uiteindelijke standpunt van het provinciebestuur met betrekking tot de inpassing van de Rijnlandroute.

Nadat eerder al het tracé was vastgesteld en tot de ondertunneling van Voorschoten was besloten, was het nu aan GS om te besluiten over de uiteindelijke inpassing op de rest van het traject.

Stevenshof
De Rijnlandroute zal nu op vier meter diepte langs de Stevenshof komen te liggen. SP Statenlid Harre van der Nat: “Qua uitzicht en geluidsvermindering is dit weliswaar een verbetering ten opzichte van eerdere plannen. De luchtkwaliteit zal echter even slecht blijven.”

Geen bypass Oostvlietpolder
De eerder geplande bypass in de Oostvlietpolder komt te vervallen en in plaats daarvan wordt de Europaweg verbreed. Ook de Lammebrug zal worden verbreed en verhoogd. Het verkeer op het aansluitende Lammenschansplein zal anders worden ingericht.

SP woordvoerder Harre van der Nat zegt daarover: 'De sportvelden en een aantal huizen aan de Vlietweg worden op deze manier gespaard. De bypass door de Oostvlietpolder was na het wegvallen van de Churchill Avenue overbodig. De verbreding van de Europaweg zal ervoor zorgen dat het verkeer daar beter kan doorstromen. Daarnaast kan een aanzienlijk stuk van de Oostvlietpolder op deze wijze groen worden gehouden.'

Vergelijking met eerdere plannen Rijnlandroute
Ondanks dat de Rijnlandroute een verliespunt is en blijft voor de SP, blijft de partij zich inzetten voor het verbeteren van de inpassing van deze weg. Van der Nat: 'Ten opzichte van de voorkeursvariant van het vorige college, dat de Rijnlandroute op maaiveld of half verdiept langs de Stevenshof en door de Oosvlietpolder wilde aanleggen, is dit een substantiële verbetering.

Daarnaast zou in dat plan de weg in een open bak door Voorschoten worden aangelegd en ook zou er met de geplande Bypass een flink stuk van de Oostvlietpolder extra verloren gaan. Niet alleen de huizen en sportvelden aan de Vlietweg maar ook de huizen en sportvelden in Voorschoten kunnen nu blijven bestaan.'

In juni zullen de Provinciale Staten hierover beslissen.