Haagse SP neemt kijkje bij provincie

10 april 2013

Haagse SP neemt kijkje bij provincie

Zuid-Holland is één van de eerste provincies waar de SP actief meebestuurt in het College. Wat daar allemaal bij komt kijken, was onderwerp van gesprek tijdens het bezoek van de SP-afdeling Den Haag aan het Provinciehuis op vrijdag 5 april.

Tien enthousiaste leden van SP-Den Haag werden ontvangen door Statenlid Jerry Snellink, fractievoorzitter Harre van der Nat en SP-gedeputeerde Rik Janssen. Na een rondleiding en een film kwamen de inhoudelijke en politieke aspecten van het werk in de provincie aan bod.

Uitdaging
Op de vraag van afdelingsvoorzitter Daniël de Wit naar de grootste uitdaging voor de SP in Zuid-Holland, benadrukten Harre en Rik dat je als coalitiepartij met vijf zetels en één gedeputeerde de wereld niet in één keer kan veranderen. ‘Besturen is compromissen sluiten’, aldus Rik. ‘Al zit dat ons nog niet altijd in het bloed’.

Wat wel kan, is bijdragen aan een meer open bestuursstijl, als bestuurder bereikbaar zijn en zorgen dat dingen op de juiste manier gebeuren. Voorbeelden die genoemd werden: de houding van de SP ten aanzien van herindelingen -alléén met instemming van de betrokken gemeenten- en de RijnlandRoute.

Harre: ‘Deze hebben we geaccepteerd, maar daartegenover staat wel dat de RijnlandRoute in de nieuwe plannen veel beter  wordt ingepast in de omgeving én dat er geld vrijkwam voor OV om de echte knelpunten op het spoor tussen Utrecht en Leiden op te lossen.’

Planning
De komende tijd krijgen meer afdelingen de gelegenheid om kennis te maken met het werk van de SP in de provincie Zuid-Holland. Afdelingen kunnen ook zelf contact opnemen:  zuidholland@sp.nl