Provincie sluit 2012 financieel positief af

31 mei 2013

Provincie sluit 2012 financieel positief af

Deze week bespraken de Provinciale Staten de jaarcijfers en de jaarrekening over 2012. Het eerste volledige jaar waarin de SP in Zuid-Holland meebestuurt, laat een positief resultaat van 15,1 miljoen euro zien. Geen slechte prestatie in tijden van crisis.

De positieve financiële resultaten zijn geen toeval: zuinig omspringen met belastinggeld staat voor dit college zo veel mogelijk voorop. Onder meer dankzij de SP-voorstellen om flink te flink bezuinigen op dure externe inhuur en het bijstellen van grote (prestige) projecten, houdt de provincie dit jaar geld over. Omdat het niet om structurele bedragen gaat, wil de SP de middelen toevoegen aan de algemene reserve.

Geen rijke provincie
Cadeautjes uitdelen is er wat betreft de SP voorlopig dus niet bij. Zuid-Holland is namelijk -zeker vergeleken met andere provincies- geen rijke provincie. Verstandig financieel beleid zorgt ervoor dat de provincie ook in de toekomst geld heeft voor belangrijke zaken voor inwoners, zoals voldoende ruimte voor natuur en recreatie, toegankelijk openbaar vervoer en goede bereikbaarheid over weg en water.

Extra Rijksbezuinigingen
Daarbij weten we nu al dat de motorrijtuigenbelasting minder gaat opbrengen en dat we te maken krijgen met extra bezuinigingen vanuit het Rijk. Ook hebben we nog niet alle doelen bereikt die voor 2012 waren gesteld. De SP heeft er vertrouwen in dat dit de komende jaren alsnog gaat lukken. Dit betekent wel dat er de komende tijd nog genoeg geld in kas moet zijn voor bijvoorbeeld windenergie en natuur voor recreatie om de steden.

Minder declaraties en wachtgeld
Positief is ook dat het college deze periode zelf al vier ton heeft bezuinigd, door minder te declareren en doordat er minder wachtgeld is uitgekeerd. De SP zet deze verstandige lijn de komende jaren graag voort.