Odfjell hield incident uit 2009 onder de pet

30 juli 2013

Odfjell hield incident uit 2009 onder de pet

Tankopslagbedrijf Odfjell heeft vier jaar geleden een ernstig incident verzwegen. Dit keer gaat het om duizenden liters gemorste methanol, een behoorlijk giftige vorm van alcohol. De Milieudienst Rijnmond deed op 26 juli aangifte.

Het nieuwe incident kwam aan het licht doordat tv-programma EenVandaag een vertrouwelijk intern rapport over de gemorste methanol in handen kreeg. Tijdens het vullen van een tankwagen met de vloeistof werd onzorgvuldig gewerkt en werden veiligheids-voorschriften genegeerd, aldus de website van EenVandaag.

SP-Statenlid Lies van Aelst ziet met het nieuwe incident de conclusie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat Odfjell winst boven veiligheid stelde– opnieuw bevestigd. Gedeputeerde Rik Janssen heeft op 30 juli de Provinciale Staten met een korte brief geïnformeerd over de recente ontwikkelingen rond het bedrijf. 'Verder is het nu aan het OM', aldus de gedeputeerde.