Treinuitval traject Gouda-Alphen-Leiden zorgwekkend

26 juli 2013

Treinuitval traject Gouda-Alphen-Leiden zorgwekkend

De fracties van SP en VVD hebben gezamenlijk opheldering gevraagd over de ernstige vertraging en uitval van treinen op het traject Gouda-Alphen-Leiden. Ook kloppen reisadviezen niet en zet de NS onvoldoende vervangend vervoer in.

De laatste maanden stapelen de problemen op het spoortraject Gouda-Alphen aan den Rijn-Leiden zich op. Op 21, 22 en 23 juli kampten de reizigers zelfs drie dagen achter elkaar met uitvallende en vertraagde treinen door sein- en wisselstoringen. Beide fracties willen zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is bij de NS en met welke oplossing het bedrijf komt.

Bovenop de vertragingen en uitval wacht de NS ook vaak veel te lang met het inzetten van bussen en krijgen reizigers tussen Gouda en Alphen het advies om te reizen via Woerden. Reizigers die opstappen op de tussengelegen stations Waddinxveen, Waddinxveen- Noord en Boskoop komen dus soms helemaal niet op hun bestemming aan.

Leveren
‘De reiziger en de provincie hebben recht op waar voor hun geld’, aldus Floor Vermeulen, fractievoorzitter van de VVD in de Provinciale Staten. ‘Reizigers betalen voor hun kaartje en als concessieverlener betaalt ook de provincie de NS om kwalitatief hoogwaardig vervoer te leveren. Dan moet de vervoerder dat ook bieden. Het is dus belangrijk dat er snel een oplossing komt’.

Buitensporig
Volgens SP en VVD is een technisch mankement of vertraging nooit honderd procent te voorkomen. ‘Maar mensen drie dagen achter elkaar tevergeefs op hun trein laten wachten is buitensporig', aldus SP-fractievoorzitter Harre van der Nat. 'Daarbij hoort bij hoogwaardig vervoer ook een hoogwaardige oplossing als er problemen zijn. Zoals op tijd vervangende bussen inzetten'.