Odfjell werkt aan cultuuromslag

10 september 2013

Odfjell werkt aan cultuuromslag

Het Rotterdamse tankopslagbedrijf meldde vorige week 11 nieuwe incidenten uit de periode 2000-2010. Het bedrijf probeert hiermee schoon schip te maken. Dit past in het beeld dat de SP kreeg tijdens het werkbezoek aan Odfjell op 29 augustus.

‘We hebben een hoop uit te leggen’. Met deze woorden verwelkomde Theo Olijve, sinds drie maanden de nieuwe directeur bij Odfjell, SP-Tweede Kamerlid Henk van Gerven en SP-Statenlid Lies van Aelst. Olijve ging diep door het stof wat betreft de fouten uit het verleden en bevestigde dat het bedrijf er nog lang niet is. Maar liet daarna ook zien dat er nu hard wordt gewerkt aan een nieuwe mentaliteit rond veiligheid.

'We werken veilig, of we werken niet', is het nieuwe credo. ‘Iedereen van hoog tot laag mag het bedrijf zo nodig stilleggen’, aldus Olijve. Naast de onderzoeken naar incidenten uit het verleden, meldt Odfjell nu ieder actueel incident of ongewone situatie direct bij het bevoegd gezag. Daarnaast verschijnt er bij een CIN-melding (een melding waarbij volgens het protocol de hulpdiensten geïnformeerd moeten worden) een bericht op de eigen site en op www.rijnmondveilig.nl. Vanwege het verscherpte toezicht publiceert ook de DCMR Milieudienst Rijnmond iedere twee weken een online veiligheidsupdate.

Sector
De nieuwe wind die waait bij Odjfell wil niet zeggen dat de SP geen zorgen meer heeft over dit bedrijf of over de rest van de sector. Zo bleek onlangs uit het rapport van de landelijke Aanpak Toezicht Risicobeheersing Bedrijven, met daarin het verslag van inspecties van PGS 29 tanks (dit zijn verticale tanks voor opslag van brandbare vloeibare stoffen) bij 91 bedrijven, dat de situatie bij vier bedrijven zo ernstig was dat er direct moest worden ingegrepen. Hierbij ging het overigens om bedrijven buiten de provincie Zuid-Holland.

SP-Statenlid Lies van Aelst: ‘De afgelopen jaren is overduidelijk geworden dat het neoliberale onderhandelingstoezicht niet werkt. Zoals de SP ook in de Tweede Kamer signaleert, hebben de afgelopen kabinetten in ons land wetten geschrapt, regels vereenvoudigd en de vergunningsplicht uitgekleed. Hierdoor konden situaties ontstaan als bij Chemie-Pack en Odfjell. Voor goed toezicht zijn er minstens twee dingen nodig: duidelijke wetgeving en investeringen in deskundigheid, menskracht en middelen. Hierop bezuinigen is op alle niveaus niet slim’.