Onderzoek naar schaalgrootte boerenbedrijven

8 september 2013

Onderzoek naar schaalgrootte boerenbedrijven

Gedeputeerde Govert Veldhuijzen neemt volksgezondheid en dierenwelzijn mee in het onderzoek naar de schaalgrootte van boerenbedrijven. Deze toezegging kreeg de SP tijdens het debat over de nieuwe provinciale visie op ruimte en mobiliteit.

De SP is bezorgd over de mogelijke verruiming van de norm voor bouwoppervlakte voor agrarische bedrijven. Deze is op basis van het huidige coalitieakkoord nu 2 hectare. Grotere bedrijven kan betekenen dat er meer dieren dicht op elkaar staan, die ook nog eens minder de wei in gaan. Dit brengt risico’s voor de volksgezondheid en dierenwelzijn met zich mee, zeker in een dichtbevolkt land als Nederland. Denk bijvoorbeeld aan besmettelijke ziektes als Q-koorts en resistentie van bacteriën door overmatig gebruik van antibiotica.

De partij wijst er op dat het ook anders kan. Zo hanteert de provincie Brabant een norm van 1,5 hectare per bedrijf, juist vanwege de risico’s voor volksgezondheid, dierenwelzijn en de leefbaarheid van het Brabantse platteland. Uitbreiden mag daar in gebieden met veel vee alleen als andere bedrijven stoppen. De SP vroeg daarom tijdens het debat op 28 augustus om ook onderzoek te doen naar de mogelijkheden om de 2-hectare-eis juist naar beneden in plaats van naar boven bij te stellen.

Koersnotitie
Het debat van de Statencommissies  Ruimte en Leefomgeving en Groen en Water op 28 augustus stond in het teken van de Koersnotitie voor de nieuwe provinciale visie op ruimte en mobiliteit. Provinciaal beleid rond de schaalgrootte van agrarische bedrijven is daar onderdeel van. Het komende jaar wordt verder gewerkt aan en gesproken over de visie. Volgens de planning stellen de Provinciale Staten de nieuwe visie (inclusief verordening en programma) rond de zomer van 2014  formeel vast.