Dordrecht moet volwaardig intercitystation blijven

14 oktober 2013

Dordrecht moet volwaardig intercitystation blijven

SP en D66 willen aanstaande woensdag in de Commissie Verkeer en Milieu een debat over de nieuwe plannen met de internationale trein tussen Amsterdam en Brussel. De partijen vrezen net als Dordrecht en omliggende gemeenten dat er straks veel minder intercity's in de stad aan de Merwede stoppen.

Als Dordrecht zijn status als volwaardig intercitystation verliest, zou dit niet in lijn zijn met de motie die in 2011 Statenbreed is aangenomen. Hierin stond juist de wens om Dordrecht als volwaardig intercitystation te behouden. SP en D66 hebben de kwestie met brede steun van andere partijen voor aanstaande woensdag op de agenda van de Statencommissie Verkeer en Milieu gezet.

Het debat moet gaan over het voorstel voor de internationale trein dat nu bij de Tweede Kamer ligt en wat de provincie en eventueel gemeenten hier nog aan kunnen veranderen. Volgens de plannen rijdt de internationale trein tussen Amsterdam en Brussel straks om Dordrecht heen, in plaats van er te stoppen. Dit komt bovenop de plannen om ook andere intercitytreinen Dordrecht te laten passeren.

Ook reizigers langs de Merwede Lingelijn, een provinciale treinlijn, zijn zeer afhankelijk van een goede bereikbaarheid van Dordrecht. SP-Statenlid Lies van Aelst: 'Deze treinlijn is een groot succes, mede doordat Dordrecht goede verbindingen met Breda en Rotterdam heeft. Als dit wegvalt, kan dat ook grote gevolgen hebben voor deze lijn. Wellicht zullen ook meer mensen dan toch de auto weer gaan nemen.'

Tegelijkertijd blijven goederentreinen juist wel dwars door het centrum van Dort rijden, met alle gevaren voor mens en milieu van dien. Een zeer onwenselijke situatie.