Busreizigers Hoekse Waard geen melkkoe van Arriva

1 november 2013

Busreizigers Hoekse Waard geen melkkoe van Arriva

Na de enorme missers eind 2012 en begin 2013 lijkt vervoersbedrijf Arriva opnieuw de fout in te gaan met de prijzen van het openbaar vervoer voor scholieren in de Hoekse Waard. Media melden dat het bedrijf de moeizaam afgedwongen compensatieregeling per 2014 alsnog dreigt af te schaffen.

Eind 2012 explodeerde de prijs die scholieren moesten betalen door de afschaffing van het Sterabonnement. Arriva had de provincie daarover niet vooraf geïnformeerd. Het begin 2013 ingediende compensatievoorstel bleek vervolgens vol fouten te zitten. Pas na heel veel getouwtrek ging het bedrijf akkoord met een maximale prijsstijging van 25%.

SP-Statenlid Lies van Aelst: 'Na alle ellende die we in deze regio al gezien hebben met de tarieven, hoop ik van harte dat het nieuws dat wij afgelopen week lazen over het wellicht schrappen van de compensatieregeling niet klopt. Ik zal hier dan ook zeker opheldering over vragen in de Provincie.'

Wat betreft Van Aelst is door de opeenstapeling van fouten de grens van het toelaatbare absoluut in zicht: ‘Opnieuw lijkt Arriva na te laten ons te informeren over hun plannen. Hele slechte plannen bovendien. Het bedrijf zou na alle toestanden van vorig jaar moeten weten dat de politiek deze absurde prijsstijging niet accepteert. En dat geldt zeker voor de SP’.

Volgens de SP kan de compensatieregeling pas worden afgeschaft als er nieuwe vervoersbewijzen beschikbaar zijn die de exorbitante prijsstijging ongedaan maken. De provincie Zuid-Holland, de stadsregio Rotterdam en het stadsgewest Haaglanden zijn momenteel in onderhandeling met de vervoersbedrijven over deze ‘Zuidvleugelreisproducten’. De verwachting is dat de nieuwe abonnementen etc. in de loop van volgend jaar beschikbaar komen.