SP wil harde cijfers over gevolgen schrappen intercity's
SP wil harde cijfers over gevolgen schrappen intercity's
Het schrappen van 3 van de 7 intercity’s op station Dordrecht gaat ook de regionale buslijnen en de MerdwedeLingeLijn reizigers kosten. De SP-fractie in de Provinciale Staten wil precies weten hoeveel. Harde cijfers zijn de beste manier om de noodzaak van een goede intercityverbinding aan te tonen.
Gedeputeerde De Bondt staat helemaal achter dit voorstel van de SP, zo bleek vandaag tijdens de Algemene Beschouwingen in de Provinciale Staten. Ook wat haar betreft zijn harde cijfers over de schadelijke gevolgen de beste manier om ervoor te zorgen dat de maatregelen nog kunnen worden teruggedraaid.
SP-Statenlid Lies van Aelst: ‘De MerwedeLingeLijn loopt nu goed. Op basis van deze hoge reizigersaantallen krijgen we als provincie ook budget om aan te besteden. Als door de landelijke plannen bus en trein in onze regio straks minder passagiers trekken en dus de financiering afneemt, vrees ik voor een zelfversterkend effect van de maatregelen. En zitten we straks met slecht OV in de hele regio, met alle negatieve gevolgen van dien’.
De cijfers waarom de SP vraagt zijn dus belangrijk om de effecten van de maatregelen aan te tonen en deze zo nodig terug te draaien. Het onderzoek moet zich behalve op de MerwedeLingeLijn ook richten op de regionale busverbindingen vanuit Dordrecht. Ook deze komen door het schrappen van de intercity’s onder druk. Dit kan ook de tarieven weer verder omhoog jagen.
‘Op deze manier stuurt de landelijke overheid anno 2013 aan op weer meer autogebruik’, aldus Van Aelst. ‘Gezien de milieuvragen waar we voor staan en de toch al krappe portemonnee van veel mensen een ronduit kwalijke zaak’.
- Zie ook:
- Verkeer en vervoer