Onderzoek SP: molenaars ongerust over toekomst molenbiotoop

4 juni 2014

Onderzoek SP: molenaars ongerust over toekomst molenbiotoop

Molenaars in Zuid-Holland zijn bezorgd over de kwaliteit van de molenbiotopen. Dat blijkt uit onderzoek van de SP-Statenfractie onder 57 molenaars. Negentig procent wil niet dat gemeenten meer ruimte krijgen om de molenbiotopen aan te tasten. 44% vindt de regels nu al onvoldoende. Eenderde vreest dat de situatie door het nieuwe beleid verder zal verslechteren.

De molenbiotoop is het open gebied rondom molens dat zo veel mogelijk vrij moet blijven van bebouwing en hoge plantengroei. Hierdoor krijgt de molen voldoende wind om zo vaak mogelijk te kunnen draaien en past de molen beter in het landschap. Verder zorgt de molenbiotoop voor lagere onderhoudslasten, omdat de molen vaker in bedrijf is.

77% van de molenaars die meededen aan het onderzoek van de SP-Statenfractie, zegt nu al te maken te hebben met aantasting van de biotoop rond hun molen. In 52% van de gevallen gaat het om te hoge bomen of struiken die de windvang beperken. In 39% van de gevallen staan er te hoge gebouwen in de buurt van de molen.

SP-Statenlid Bart Vermeulen: 'De reacties van de molenaars komen goed overeen met een inventarisatie van de molenbiotopen die de provincie 4 jaar geleden liet uitvoeren. 58 molens hadden toen een matige of slechte molenbiotoop. Uit ons onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de molenbiotopen sindsdien alleen maar verder achteruit is gegaan. Als SP willen we die trend keren.'

Daartoe kan de provincie bijvoorbeeld gemeenten actief benaderen om groenbeheerplannen op te stellen, zodat struiken en bomen geen wind wegnemen. Zelf het goede voorbeeld geven is ook belangrijk, onder meer door molenbiotopen bij provinciale wegen open te houden en huidige plantengroei te verlagen. Daarnaast pleit de SP voor het schrappen van de afwijkings-mogelijkheid voor gemeenten bij molenbiotopen in stads- en dorpsgebied.

Ambitie
'Wat ons betreft moet de provincie niet uit gaan van het behoud van de huidige biotopen, maar de ambitie hebben om de kwaliteit van de molenbiotopen verder te verbeteren', aldus SP-fractievoorzitter Vermeulen. 'We moeten zuinig zijn op ons erfgoed en daarom is het van belang dat molens kunnen doen waar ze voor zijn gebouwd: draaien'.

De SP schreef voor het onderzoek 157 molenaars aan. 36% vulde de enquête in. Bekijk voor alle resultaten het hele rapport: