Provincie in gesprek over OV-oplaadpunten

1 augustus 2014

Provincie in gesprek over OV-oplaadpunten

Veel scholieren –en helaas ook steeds meer anderen– zitten vaak krap. Het zou dus mogelijk moeten zijn om in de bus saldo te laden op de OV-chipkaart, ook als deze op dat moment leeg is. Dit en meer geeft de SP mee voor het gesprek dat de provincie binnenkort met Arriva over de OV-oplaadpunten heeft.

De elf dorpen van de gemeente Kaag en Braassem hebben samen maar één oplaadpunt voor de OV-chipkaart. Ook in de gemeente Nieuwkoop zijn de voorzieningen zeer minimaal. Dit leidt tot problemen, zeker ook voor scholieren die vaak met de bus reizen.

Het Leidsch Dagblad en andere kranten sloegen hierover begin juni alarm. De SP stelde schriftelijke vragen over de kwestie. Hoewel Arriva zelf aangaf ‘te weinig klachten te krijgen om actie te ondernemen’, blijkt het provinciebestuur wel  bereid om de problemen aan te kaarten bij de vervoerder.

De SP vindt dat bij dit gesprek de toegankelijkheid van het OV in alle opzichten centraal moet staan. SP-Statenlid Lies van Aelst: ‘De overheid verplicht mensen om met de OV-chipkaart te reizen. Dan hebben we ook als provincie de plicht om te zorgen dat iedereen dat ook kan’.

Ze vervolgt: ‘Hiermee doelen we dus op de mensen zonder dikke portemonnee, voor wie automatisch opladen geen optie is omdat ze een deel van de maand geen saldo op hun betaalrekening hebben. Op zich al erg genoeg en iets om waar mogelijk rekening mee te houden.

Voor anderen, bijvoorbeeld ouderen, is het weer geen optie om op te waarderen via internet. Daarnaast is er nog een groep die slecht ter been is en ook geen auto en geen internet heeft. Het is en blijft dus belangrijk om de kaart dichtbij in de buurt en ook in de bus zelf te kunnen opladen’.

Toegankelijkheid van het OV is voor de SP erg belangrijk.  Dit slecht regelen leidt tot minder reizigers, schrappen van lijnen, hogere prijzen en meer autogebruik. Dit zelfversterkende effect is niet alleen slecht voor het milieu. Voor mensen die afhankelijk zijn van openbaar vervoer is het desastreus.

Het is dus een goede zaak dat het provinciebestuur de toegankelijkheid bij Arriva aankaart.