Terugkeer Beneluxtrein goede zaak
Terugkeer Beneluxtrein goede zaak
Vanaf 14 december 2014 rijdt de Beneluxtrein weer ieder uur als normale internationale intercity van Amsterdam naar Antwerpen en Brussel. De SP voerde al in 2007 actie voor behoud van deze relatief betaalbare treinverbinding, die in 2012 tot grote onvrede van veel reizigers werd geschrapt.
De Beneluxtrein deed vanaf 1957 ruim vijftig jaar lang uitstekend dienst als laagdrempelige en betaalbare treinverbinding tussen Nederland en België. Reserveren was niet nodig en ook toeslagen bestonden nog niet. Alle reden dus om actie te voeren voor behoud ervan.
SP-Statenlid Lies van Aelst deed dat samen met onder meer de SP-afdeling Rotterdam en Emile Roemer, toen nog woordvoerder Verkeer en Vervoer voor de SP in de Tweede Kamer. Helaas luisterde de NS niet en kreeg de reiziger te maken met verslechtering op verslechtering.
Duurder en omslachtiger
Reizen met zowel de Thalys als de Fyra bleek niet alleen omslachtiger, maar ook stukken duurder. Toch was het tussen Rotterdam en Antwerpen een tijd lang de enige (directe) optie. De peperdure Fyra bleek daarnaast ook technisch totaal niet te deugen en werd al snel onveilig verklaard.
Als noodoplossing rijdt er sinds februari vorig jaar weer een gewone intercity tussen Den Haag en Brussel, maar nog niet ieder uur en ook nog niet vanaf Amsterdam. SP-Statenlid Lies van Aelst is blij dat dit vanaf 14 december wel weer het geval is, maar betreurt hoe het is gelopen:
‘De Beneluxtrein had zoals de SP in 2007 al zei natuurlijk nooit moeten verdwijnen. De hele vertoning, ook met de Fyra, heeft de belastingbetaler gigantisch veel geld gekost en niks opgeleverd. Wederom bleek de beloofde vooruitgang door marktwerking niks meer dan een dure kat in de zak’.