College coulant met bezwarentermijn helihaven

24 december 2014

College coulant met bezwarentermijn helihaven

Foto: DS

Vanwege de feestdagen zal het provinciebestuur soepel omgaan met zienswijzen tegen de nieuwe helihaven bij Ypenburg. Deze worden tot één week na de officiële sluitingstermijn van 1 januari 2015 in behandeling genomen, zo luidde het antwoord op vragen van de SP, D66 en PvdD.

Net als de Vereniging Heliniet hebben de partijen grote zorgen over de plannen voor een nieuwe commerciële helihaven bij het Prins Clausplein in Den Haag. De Vereniging verwacht overlast in een flink gebied van Ypenburg, Leidschenveen, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Nootdorp en Delft.

De partijen vroegen ook opheldering over de berichtgeving in de media dat het zou gaan om enkele tientallen vluchten per jaar, oplopend tot honderd. Het provinciebestuur bevestigde dat er wel degelijk vergunning is aangevraagd voor 800 vliegbewegingen: 400 keer stijgen en 400 x landen.

Belanghebbenden die een zienswijze willen indienen, hebben hiervoor dus een week langer de tijd. De Vereniging Heliniet stelt hiervoor op de website een voorbeeld-zienswijze beschikbaar. Deze gaat niet alleen in op de verwachte geluidsoverlast, maar op de zware uitstoot door helikopters, verkeersonveiligheid, woningwaardedaling en meer.