Forse investeringen in OV Zuid-Holland Noord

12 december 2014

Forse investeringen in OV Zuid-Holland Noord

Foto: pzh / HOV-bus

Deze week ontving de provincie een rijksbijdrage van €200 miljoen voor verbetering van het openbaar vervoer in Zuid-Holland Noord. In totaal is er nu zo'n 400 miljoen beschikbaar voor extra treinen en nieuwe snelle buslijnen in de regio Katwijk-Noordwijk-Leiden-Gouda-Alphen aan den Rijn.

Door de grote gezamenlijke investering van het Rijk, de provincie Zuid-Holland en gemeenten –in goed overleg met reizigersorganisaties–  ziet SP-Statenlid Harre van der Nat zijn plannen voor een beter openbaar vervoer in de regio Zuid-Holland-Noord werkelijkheid worden.

Van der Nat: ‘Het OV-aanbod in deze regio is al jaren mager. Dit zet de bereikbaarheid en mobiliteit van mensen en bedrijven onder druk. Behoud van het bestaande streekvervoer was voor ons daarom een belangrijke voorwaarde voor de komst van de nieuwe snelle buslijnen en voor deelname aan het provinciebestuur’.

Ieder kwartier
De eerste van de zeven nieuwe buslijnen gaan binnenkort al rijden. Tussen Leiden en Utrecht rijdt er per 2018 iedere vijftien minuten een trein. Dat is nu nog eens per half uur. Het spoor wordt op dit traject deels verdubbeld. Daarnaast komen er extra stations bij onder meer Hazerswoude-Koudekerk, Boskoop-Snijdelwijk en Zoeterwoude-Meerburg.

De SP-plannen voor hoogwaardig openbaar vervoer komen in de plaats van de RijnGouweLijn. Dit jarenlang voortslepende tramlijnproject kostte miljoenen in de voorbereiding, maar bleek uiteindelijk onbetaalbaar en onhaalbaar. Zo werden verwachte reizigersaantallen keer op keer te rooskleurig voorgespiegeld.