Provincie blikt terug op afgelopen periode

28 januari 2015

Provincie blikt terug op afgelopen periode

Foto: DS

Met de verkiezingen van 18 maart in zicht blikten Provinciale Staten vandaag terug op de afgelopen vier jaar. De SP bestuurt deze periode voor het eerst mee. Goed resultaat is onder meer dat de provinciale belastingen voor het eerst sinds lange tijd niet stegen. In 2007 was dat nog +25%.

Terwijl de provinciale belastingen de afgelopen vier jaar gelijk bleven, bezuinigde de provincie wel stevig op bestuurskosten: buitenlandse reisjes -76%, bestuurderssalarissen -30% en de uitgaven aan inhuur bij  dure externe bureaus -20%.

Bij de de risicovolle grote chemische bedrijven wordt er na jaren van ‘zelfregulering’, voornamelijk 'papieren controles' en vele bijna-ongelukken weer vaker echt op locatie gecontroleerd op veiligheid. Bij overtredingen volgen consequent dwangsommen en boetes.

Ook waterveiligheid is voor kustprovincie Zuid-Holland erg  belangrijk. Deze periode zijn veel waterkeringen en zwakke punten aangepakt. Ondanks de enorme bezuinigingen van het vorige kabinet heeft Zuid-Holland nu ook meer groen en recreatie-mogelijkheden. Dat is goed voor de leefbaarheid én voor de economie. Ook molens en ander erfgoed blijven beschermd.

Méér betaalbare woningen
De SP is zeker niet op alle punten tevreden. Het tekort aan goede, betaalbare (huur)woningen in Zuid-Holland  is nu al ernorm en moet de komende jaren fors worden teruggebracht. Daarnaast willen we meer veel meer woningen en bedrijven aansluiten op aardwarmte: de betrouwbare én stille duurzame energiebron. Ook extra aandacht voor dierenwelzijn is wat de SP betreft zeer welkom.

Openbaar vervoer
Hoewel het OV in sommige regio’s al sterk is verbeterd en nog gaat verbeteren onder meer met zeven nieuwe buslijnen in Zuid-Holland-noord en de kwartiersdienst Leiden-Utrecht per 2017, hebben de kabinets-bezuinigingen er in andere regio’s veel te sterk ingehakt. Beter én beter betaalbaar OV is in héél Zuid-Holland de komende jaren hard nodig.

Dankzij de SP worden de losse kaartjes in het OV in Zuid-Holland uitgezonderd de metropoolregio die zelf de tarieven vaststelt de komende jaren wel alvast een heel stuk goedkoper.