Stel meer gebouwen landgoederen open

23 januari 2015

Stel meer gebouwen landgoederen open

Foto: Bart Vermeulen / Restauratie buitenplaats Berbice

De SP in Provinciale Staten wil dat er meer gebouwen op landgoederen voor het publiek worden opengesteld.
Het Zuid-Hollandse Erfgoedhuis schat dat 10% van de gebouwen op de landgoederen publiek toegankelijk is. Dat is te weinig volgens de SP.

Fractievoorzitter Bart Vermeulen: “Het is zonde dat het publiek niet ook van de binnenkant van de gebouwen op landgoederen kan genieten. Naast het bezichtigen van de vaak mooie tuinen en de buitenkant van het gebouw, zou toegang tot het gebouw zelf ervoor zorgen dat er meer te beleven is.”

De Provincie steekt veel geld in het opknappen van de landgoederen en werkt sinds een paar jaar met een zogeheten Erfgoedlijn Landgoederen waarin de samenhang tussen de diverse landgoederen in Zuid-Holland meer zichtbaar wordt.

Vermeulen: “Omdat de Provincie veel belastinggeld steekt in de restauratie van gebouwen op landgoederen, zou het goed zijn als het publiek daar ook iets voor terug krijgt door het gebouw beter te kunnen bezichtigen. Uiteraard in goed overleg met de eigenaren van de gebouwen. Maar, we denken dat het zeker mogelijk is om meer gebouwen voor bezoek open te stellen.”

Gedeputeerde Staten namen de suggestie over en brengen het ter sprake in het overleg over de landgoederen.