Veel vragen van enthousiaste scholieren tijdens gastles

27 januari 2015

Veel vragen van enthousiaste scholieren tijdens gastles

Hoe word je Statenlid? Wat moet je ervoor kunnen en weten? Hoeveel verdien je ermee? De scholieren van het Dalton Lyceum in Barendrecht vroegen SP-Statenlid Lies van Aelst afgelopen woensdag het hemd van het lijf tijdens de geslaagde gastles over provinciale politiek.

Lies van Aelst kijkt enthousiast terug op de gastles: ‘De scholieren wilden echt álles weten. De provinciale politiek is voor veel van hen nog een klein beetje een ver-van-mijn-bed-show, maar de interesse om er meer over te leren is er zeker’.

Lies vertelde onder meer dat iedereen van 18 jaar en ouder met stemrecht zich verkiesbaar kan stellen als Statenlid. Eisen aan opleiding zijn er dus niet,  maar je moet wel bereid zijn om vaak lange stukken te lezen en minstens één dag per week vrijmaken voor vergaderingen en stemmingen.’

De klas was ook  benieuwd naar ‘hoeveel het schuift’. De meeste Statenleden krijgen voor hun werk ongeveer 1200 bruto euro per maand. Bij de SP en enkele andere partijen gaat het iets anders. Zij dragen een deel van de vergoeding af, dat vooral wordt gebruikt voor scholing en onderzoek.

Zakkenvullers buiten de deur
Voor de SP is deze regeling essentieel. Zo blijven we onafhankelijk van geldschieters (bedrijven etc.) en houden we politici die hun eigen zakken willen vullen buiten de deur. Ons doel is om de welvaart juist beter te verdelen. Gezien de ook in ons land grote armoede en ongelijkheid (10% bezit ruim 60% van het vermogen, 50% bezit niks behalve schulden!) is dat hard nodig.

Om het werk van de provincie bekender te maken, geeft Lies vaker gastlessen op scholen. Belangrijke onderwerpen waar de provincie over gaat, zijn onder meer ruimtelijke ordening (zijn er genoeg woningen, winkels etc.), verkeer, openbaar vervoer, milieu, natuur en waterkwaliteit.