Emile Roemer bezoekt Alphen en Leiden

23 februari 2015

Emile Roemer bezoekt Alphen en Leiden

Foto: SP

Emile Roemer bezoekt morgen Leiden en Alphen aan den Rijn. De dag start in Alphen met gesprekken met reizigers op het station. Vervolgens reist Emile per trein naar Leiden. Na een korte wandeling door de historische binnenstad wordt hij bijgepraat over de verbetering van het OV in de regio Alphen-Leiden-Gouda.

De afgelopen vier jaar nam de SP in Zuid-Holland voor het eerst deel aan het provinciebestuur. Verbetering van het OV op de trajecten Leiden-Utrecht en Leiden-Alphen-Gouda is een belangrijk resultaat hiervan.

Door gedeeltelijke spoorverdubbeling rijdt er tussen Leiden en Utrecht vanaf 2017 ieder kwartier een trein. Verder krijgt de regio drie nieuwe treinstations en zeven nieuwe snelle buslijnen. Ook wordt er niet bezuinigd op het huidige streekvervoer. Oorspronkelijk zou een derde van deze lijnen verdwijnen.

Dit alles is mogelijk geworden doordat het huidige provinciebestuur met de SP de plannen voor de RijnGouweLijn heeft geschrapt. Dit jarenlang voortslepende tramlijnproject kostte vele miljoenen in de voorbereiding, maar bleek uiteindelijk onbetaalbaar en onhaalbaar.