Twijfels over veiligheid rond helihaven GAVI-kavel

12 februari 2015

Twijfels over veiligheid rond helihaven GAVI-kavel

Foto: DS

Woensdag 4 februari bespraken leden van Provinciale Staten de plannen voor een nieuwe commerciële helihaven op de GAVI-kavel bij Ypenburg. Behalve over geluidsoverlast, milieuschade en mogelijke woningwaardedaling, heeft de SP ook grote twijfels over de veiligheid van omwonenden en verkeersdeelnemers.

Belangrijk punt van zorg hierbij is dat de GAVI-kabel zich in directe nabijheid van snelwegen (A4 en A12), woningen, scholen en sportcomplexen en drukke fietspaden bevindt. Ongelukken met helikopters vormen een risico voor mensen op al deze locaties én in het drukke verkeer.

Daarnaast ligt het terrein vlakbij een afgeschermd gebied van TNO. Mogelijk is er sprake van opslag en transport van zeer gevaarlijke stoffen van en naar deze locatie. Een een ongeval met een helikopter zou daardoor een enorme milieuramp dichtbij 11.000 woningen kunnen  veroorzaken.

SP-Statenlid Lies van Aelst: ‘De SP wil zeker niet uitgaan van vermoedens. Maar wij willen wel duidelijkheid over de veiligheid van onze inwoners. Wij gaan er dus vanuit dat Provinciale Staten alle benodigde informatie krijgen voor een weloverwogen beslissing’.

Stemming
Hoewel de stemming over de helihaven pas voorzien is in mei, is voor de SP nu al duidelijk dat wij niet akkoord gaan met het plan. De voordelen die een kleine groep van deze helihaven zal hebben, wegen wat ons betreft niet op tegen de kansen op geluidsoverlast, milieu- en gezondheidschade, woningwaardedaling en de veiligheid van omwonenden en verkeersdeelnemers.