Zuid-Holland houdt vast aan dierenwelzijnseisen

11 februari 2015

Zuid-Holland houdt vast aan dierenwelzijnseisen

Foto: SP

Intensieve veehouderijen in Zuid-Holland mogen alleen uitbreiden of verplaatsen als ze diervriendelijker worden. Een recente uitspraak van de Raad van State dreigde echter een streep door deze dierenwelzijnseisen te halen. SP-Statenlid Lies van Aelst is erg blij dat de provincie er toch aan vast houdt.

De Raad van State deed de uitspraak naar aanleiding van de provincie Brabant. Ook daar vindt het provinciebestuur het belangrijk om te zorgen voor brandveiligheid, beperken van ammoniakuitstoot en dierenwelzijn bij boerenbedrijven. Volgens de Raad is dat echter geen taak van provincies.

In antwoord op vragen van de SP stelde gedeputeerde Weber vandaag dat Zuid-Holland toch zal vasthouden aan de aanvullende dierenwelzijnseisen bij uitbreiding of verplaatsing van een intensief boerenbedrijf. Ook wil hij aansluiten bij een proef van het Rijk en de provincie Brabant die het mogelijk maakt om meer te doen aan dierenwelzijn.

Eerste keer
De eisen aan dierenwelzijn zijn een belangrijk punt voor de SP, die in Zuid-Holland sinds 2011 voor het eerst meedoet aan het provinciebestuur. Het huidige coalitieakkoord is dan ook het eerste in de geschiedenis dat concrete afspraken over meer dierenwelzijn bevat. Voor de SP is het dus duidelijk: 'Het is diervriendelijk uitbreiden of verplaatsen, of helemaal niet', aldus Lies van Aelst.