SP meest groene partij voor natuur en landschap

18 maart 2015

SP meest groene partij voor natuur en landschap

Foto: SP

In het Groene Kieskompas scoort de SP als meest groene partij voor natuur en landschap. Onderzoek van TNS NIPO onderschrijft hoe belangrijk dit voor de inwoners van Zuid-Holland is. Maar liefst 95% van de respondenten vindt dat de –provinciale- overheid zich sterk moet maken voor bescherming van de natuur.

De afgelopen vier jaar is er met de SP in het provinciebestuur al flink geïnvesteerd in meer groen in en rond de steden. Dat was hard nodig. Want hoewel we flink inlopen, heeft Zuid-Holland per inwoner nog steeds het minste groen van Nederland.

Niet alleen de hoeveelheid, maar ook de kwaliteit van groen telt. In Zuid-Holland is maar liefst 85% van de oorspronkelijke dieren- en plantensoorten uitgestorven. Verbeteren van de soortenrijkdom, oftewel biodiversiteit, is daarom hard nog.

Veel verschillende soorten planten en dieren zijn namelijk niet alleen belangrijk voor een mooi, aantrekkelijk landschap dat rust en ontspanning biedt. Ook voor ons voedsel, grondstoffen en bijvoorbeeld medicijnen is de mens  grotendeels afhankelijk van de natuur.

Een goed voorbeeld zijn de bijen. Deze bestuiven naast wilde planten ook het grootste deel van de voedselgewassen van de mens. Dus hoe minder bijen, hoe minder  appels, peren, bessen en broccoli we produceren. Slecht voor de gezondheid en slecht voor de economie!

Zie voor meer informatie: