Afscheid Harre en Jerry

1 april 2015

Afscheid Harre en Jerry

Foto: SP

Harre van der Nat en Jerry Snellink namen gisteren afscheid als Statenlid. Harre stelde zich na negen jaar niet verkiesbaar voor een derde termijn. Jerry wilde graag terugkeren in een wat grotere fractie. De SP bleef in Zuid-Holland echter stabiel met vijf zetels.

Harre was sinds 2006 Statenlid en vanaf 2007 woordvoerder Verkeer en  Vervoer. Bij de verkiezingen van 2011 was hij lijsttrekker. Samen met Eva de Bakker voerde hij  de coalitie-onderhandelingen waardoor de SP voor het eerst toetrad tot het Zuid-Hollandse provinciebestuur.

Harre zocht actief de samenwerking met andere partijen en maakte deze in een goede sfeer tot een succes. Hij sloot compromissen, maar kreeg daar duidelijke SP-winstpunten voor terug. Zo gingen grote bezuinigingen op het streekvervoer van tafel en werd er fors geïnvesteerd in hoogwaardig OV.

Met de SP in het provinciebestuur veranderde ook de bestuurscultuur. Geen dure glossy’s meer, maar wel stevige bezuinigingen op buitenlandse reisjes en dure externe inhuur. Dankzij Harre heeft de SP in Zuid-Holland echt verschil kunnen maken, waarvoor heel hartelijk dank!

De SP-Statenfractie is ook Jerry dankbaar voor zijn niet aflatende inzet de afgelopen periode. In korte tijd maakte hij zich de stevige Statendossiers Financiën en Ruimtelijke Ordening eigen. Belangrijke drijfveren waren sturen op betaalbaar wonen en toegankelijk, transparant en democratisch bestuur.

Naast een drukke baan en het afronden van zijn studie werd Jerry ook penningmeester van de fractie en nam hij de zorg voor de medewerkers op zich. Hij wilde daarom graag terugkeren in een wat grotere fractie, met een wat kleinere portefeuille. De verkiezingsuitslag liet dit helaas niet toe.

De fractie gaat de inzet, kennis, humor en kameraadschap van Jerry en Harre enorm missen. Voor beiden liggen er gelukkig genoeg interessante uitdagingen in het verschiet. We wensen jullie daarbij veel succes en zijn blij dat we vandaag Hans en Luiza als nieuwe collega’s mochten verwelkomen.